شرط ها و دستورات if

  • مدرس: علی بیگدلی
  • تاریخ انتشار: 1402/05/03
  • تعداد بازدید: 387

دستور های شرطی در پایتون

در زبان برنامه نویسی گاهی پیش می آید که بخواهیم بین دو مورد تصمیم بگیریم، در اینجاست که دستور if در پایتون به کار می آید. می توانید با این دستور شرطی را بررسی کنید، و در صورت صحت و یا عدم صحت این شرط کاری را بر طبق خواست شما انجام دهد. در ساده ترین حالت نوشتار اگر شرط نوشته شده بر قرار باشد، حالت True را گرفته و دستور مربوط داده شده را انجام خواهد داد. یک دستور if در پایتون به شکل زیر است:

if expression:
   statements

در این دستور expression نقش شرط گذاشته شده و statements کار درخواستی و یا هر عمل دیگر را شامل خواهد شد. نکته:پایتون با استفاده از space (فاصله و یا فضای سفید در ابتدای یک خط) برای محدود کردن بلوک های کد بهره می برد. در صورتی که در زبانهای دیگر مانند C، برای انجام این کار از براکت ها استفاده می شود. در صورت رعایت نکردن این عمل با اخطار های متعدد و اشتباه در برنامه نویسی به زبان پایتون روبه رو خواهید شد. نمونه ای از مدل if در زبان پایتون:

if 10 > 5:
   print("10 greater than 5")

print("Program ended")

کد بالا مشخص می کند که آیا 10 بیشتر از 5 است. از آنجایی که در حال حاضر، خروجی اجرا می شود، و "10 بیش از 5" را درخروجی نمایش می دهد. سپس، پس از اینکه شرط بررسی شد دستور بعدی که در داخل محدوده شرط قرار ندارد اجرا می شود. خروجی کد:

>>>
10 greater than 5
Program ended
>>>

نکته:در انتهای دستور if به وجود : (کولون) توجه داشته باشید. برای انجام شرط های بیشتر و پیچیده تر می توان از شرط های تو در تو نیز استفاده کرد. بدین معنی که یک شرط را در داخل و زیر مجموعه شرط دیگری قرار می دهیم.

 

num = 12
if num > 5:
   print("Bigger than 5")
   if num <=47:
      print("Between 5 and 47")

خروجی:

>>>
Bigger than 5
Between 5 and 47
>>>

دستور else در پایتون

دستور else در پایتون در حقیق ادامه و تکمیل کننده دستور if می باشد. به طوری که پس از بررسی شرط در صورت بر قرار نبودن آن به سراغ else رفته و عمل تعبیه شده در آن را انجام خواهد داد. و در این صورت است که شرط همیشه جوابی را در نهایت خواهد داشت در صورتی که در حالت عادی در صورت بر قرار نبودن شرط if از آن عبور خواهد کرد.

x = 4
if x == 5:
   print("Yes")
else:
   print("No")

خروجی:

>>> 
No
>>>

همچنین می توانید به صورت زنجیره ای پیوسته نیز از دستورات if و else استفاده کنید به طوری که به شکل تو در تو پاسخگوی شما باشند.

num = 7
if num == 5:
  print("Number is 5")
else: 
  if num == 11:
    print("Number is 11")
  else:
    if num == 7:
      print("Number is 7")
    else: 
      print("Number isn't 5, 11 or 7")

دستور elif در پایتون

دستور elif در حقیقت کوتاه شده دستور else if می باشد. به طوری که به جای حالت قبلی این دستور را تلفیق کرده و به بررسی ادامه شرط ها م پردازد. استفاده متداول از دستور if به همراه elif در نهایت به یک else ختم می شود. و در نهایت به یک پاسخ درخور خواهد رسید.

num = 7
if num == 5:
   print("Number is 5")
elif num == 11:
   print("Number is 11")
elif num == 7:
   print("Number is 7")
else:
   print("Number isn't 5, 11 or 7")