کتابخانه های استاندارد pip

  • مدرس: علی بیگدلی
  • تاریخ انتشار: 1402/05/03
  • تعداد بازدید: 296

ماژول ها

سه نوع اصلی از ماژول ها در پایتون وجود دارد،آنهایی که خودتان می نویسید، آنهایی که از منابع خارجی نصب می کنید ودر آخز آنهایی که با پایتون از پیش نصب شده اند. آخرین نوع کتابخانه استاندارد نامیده می شود و شامل بسیاری از ماژول های مفید می باشد.برخی از ماژول های مفید کتابخانه استاندارد عبارتند از:string, re, datetime, math, random, os, multiprocessing, subprocess, socket, email, json, doctest, unittest, pdb, argparse ,sys. وظایفی که می تواند توسط کتابخانه استاندارد انجام شود عبارتند از تجزیه رشته، سریال سازی داده ها، آزمایش، اشکال زدایی و دستکاری تاریخ، ایمیل، استدلال خط فرمان و خیلی بیشتر! نکته:کتابخانه استاندارد گسترده پایتون یکی از مهمترین نقاط قوت آن به عنوان یک زبان است.

کتابخانه های استاندارد

برخی از ماژولهای کتابخانه استاندارد در پایتون نوشته شده و برخی از آنها در C نوشته شده است. اکثر آنها در تمام سیستم عاملها قابل دسترسی هستند، اما برخی از آنها برای ویندوز یا یونیکس خاص هستند. نکته: ما تمام ماژول های موجود در کتابخانه استاندارد را پوشش نمی دهیم. به سادگی بیش از حد وجود دارد. مستندات کامل کتابخانه استاندارد در سایت اینترنتی www.python.org در دسترس است.

ماژول ها

راه حل جایگزین نصب pip

توجه کنید این راه حل صرفا برای کسانی هستش که در مرحله اول نخواهند که pip نصب شود و شامل همه نیست!!!

خیلی از ماژول های قابل نصب که توسط دیگران نوشته شده اند را می توان در قالبی از پکیج های پایتون یافت.(Python Package Index (PYPI)) بهترین راه برای نصب این ماژول ها، استفاده از یک برنامه به نام pip است. (برای نصب pip کافیست که فایل پیسوت شده به نام را دانلود و با دو بار کلیک بر روی آن اجرا نمایید، در اصل هدف اجرا شدن کد های نوشته شده در فایل get-pip.py هستش پس یا فایل رو باز کنید و اجرا کنید و یا در دایرکتوری فایل دانلود شده دستور python get-pip.py رو اجرا کنید تا پکیج نصب بشه. لطفا به نسخه پایتون نصب شده برای اجرای کد دقت کنید)

این به طور پیش فرض با توزیع های مدرن پایتون نصب می شود. اگر شما آن را ندارید، نصب آنلاین آسان است. هنگامی که شما آن را دارید، نصب کتابخانه ها از PyPI آسان است. به دنبال نام کتابخانه ای که می خواهید نصب کنید، به خط فرمان بروید (برای ویندوز Command Prompt) و فرمان pip install library_name را وارد کنید تا نصب شود. پس از انجام این کار، کتابخانه را وارد کنید و از آن در کد خود استفاده کنید. استفاده از pip روش استاندارد نصب کتابخانه ها در اکثر سیستم عامل ها است، اما برخی از کتابخانه ها دارای دو نسخه ی مجتمع شده برای ویندوز هستند. این فایل های اجرایی نرمال است که به شما اجازه می دهد کتابخانه ها را با GUI نصب کنید همانطور که برنامه های دیگر را نصب می کنید. نکته: مهم است که دستورات pip را در خط فرمان وارد کنید، نه مفسر پایتون.

نکته مهم:

توجه داشته باشید که مراجل نصب pip برای کسانی هستش که pip رو نصب نارند و لازم هستش که برای مدیریت پکیج هاشون اون رو نصب کنن. برای اینکه متوجه بشید که pip رو نصب دارید یا خیر لازم هستش که یک ترمینال در سیستم عامل مربوطه خود باز کنین و سپس دستور pip را اجرا نمایید. در صورت گرفتن خروجی مبنی بر راهنمای استفاده از pip بدین معنی خواهد بود که آن را نصب دارید در غیر اینصورت نیاز ممکن است pip نصب شده باشد ولی در enviromental variable سیستم اضافه نشده باشد. که برای این که لازم هستش که آدرس محل نصب پایتون و pip را به آن اضافه کنید. که بیشتر این مشکل در سیستم عامل ویندوز رخ میدهد پس می توانید با بررسی این موضوع مطمئن شوید. در صورت نصب نبودن کافیسه که به add or remove programs ویندوز رفته و بر روی پایتون کلیک راست و change کنید و سپس بر روی modify کلیک نمایید گزینه مربوط به pip را تیک زده و مراحل نصب را کامل کنید. بعد از راه اندازی مجدد سیستم می توانید از pip استفاده نمایید.

تغییرات عملکرد قدیمی ==

در نسخه جدید pip که از آپدیت 20.3 شروع شد و در حال حاضر آخرین نسخه ها دیگر از حالت

pip install package==

برای نشون دادن لیست پکیج های قابل نصب پشتیبانی نمی کنن و در عوض برای انجام این کار میبایست از یک آپشن در کنار دستور استفاده شود که به شکل زیر است:

pip install package== --use-deprecated legacy-resolver